SEA adverteren op zoekmachines.
Gastblog – De meest gebruikte fouten bij de SEA
8 oktober 2018
Tekst schrijven voor je website. Op de meeste websites vind je hetzelfde soort tekst, maar leef je in want je website is ván jou, maar niet vóór jou.
Tekst schrijven voor je website
12 november 2018

Wat is een landingspagina? De 4 belangrijkste elementen!

De 4 belangrijkste elementen van een landingspagina

In de internet marketing is de vraag “wat is een landingspagina?” een mooie discussie. Je zou kunnen zeggen dat het de pagina is waar een bezoeker binnenkomt op je website. Het maakt dus niet uit wat voor pagina dat is. Maar dat is wel heel kort door de bocht. Wil je via internet op een goede manier potentiële klanten binnen halen via je website, dan is een gerichte en gefocuste landingspagina een must. Een willekeurige bezoeker op je site komt niet zomaar op een landingspagina, die komt op een willekeurige pagina.

 

Waar zet ik de landingspagina op mijn website?

Een landingspagina kun je doorgaans niet ‘normaal’ op je website vinden. Het is een verborgen pagina waar je mensen naar toe leidt. Een landingspagina is onderdeel van een gerichte campagne die je voert. Al dan niet met een advertentie.

Je doet een belofte in je campagne en je landingspagina dient daar naadloos op aan te sluiten. Het moet niet zo zijn dat je bezoeker alsnog moet gaan zoeken om antwoord te krijgen op de vraag.

De landingspagina lost de eerder gemaakte belofte in. Je bezoeker hoeft dan alleen nog maar actie te ondernemen door op een knop te klikken. Wat er achter die knop zit bepaal jij zelf. Het kan een product zijn dat men moet kopen of een opt-in voor een gratis product.

 

Wat doet een landingspagina?

Een landingspagina leidt de bezoeker heel gericht naar iets toe. Dat kan dus een betaald product zijn of een gratis product.

Het hoofddoel van een landingspagina is om mensen naar je bedrijf toe te trekken.

  • Om je mailinglijst te laten groeien.
  • Om meer omzet te genereren.
  • Om meer lezers op je blog te krijgen.

 

Wat is de structuur van een landingspagina?

Een landingspagina heeft een bepaalde structuur. Een structuur die helder en duidelijk is en weinig aan de verbeelding overlaat.
De bezoeker moet snel kunnen zien wat er van hem of haar wordt verwacht. Bij te veel keuzes of te veel moeten zoeken, haakt een bezoeker af.

Ik geef je in dit artikel een structuur voor een landingspagina voor een optin met een viertal belangrijke elementen. Het doel is om je mailinglijst te laten groeien.

 

  • Algemeen

    Op een landingspagina moet de bezoeker maar 1 ding kunnen doen: inschrijven. Een formulier is dus belangrijk. Op de pagina is ook geen menu, om te voorkomen dat je bezoeker andere dingen gaat doen. Een handige tool hiervoor is Leadpages. Leadpages is een online systeem en helpt je om de perfecte opt-in pagina of salespagina te maken.

  • Kop

    De kop van de pagina is een statement, een belofte die jij de bezoeker doet.
    “10 kilo afvalen binnen 3 maanden” dat is een belofte die je doet.

  • Body

    De pagina verdeel je in twee secties: boven en onder. Beide secties zijn belangrijk. Ik noem ze hier body 1 en body 2.

Body 1

Body 1 verdeel je in twee kolommen.
• Formulier
• Tekst

In de tekst kolom vertel je meer over het afvallen in 3 maanden. Goed is om hier de nadruk te leggen op de pijn van de bezoeker. Waarom het niet lukt, waar de bezoeker tegenaan loopt bij het afvallen, welke emoties er vervolgens zijn. Maar ook dat jij een oplossing hebt om al die frustraties weg te nemen. Je verwijst naar het formulier in de andere kolom. Je geeft precies aan wat de bezoeker moet doen.

Body 2

Dit deel van de pagina bevat testimonals van bestaande klanten. Dit noemen we ook wel social proof. Dit kan een tweet zijn die iemand op Twitter heeft geplaatst over jou. Of een Facebook post met daarin een positief verhaal.
Een andere manier van social proof is klanten die je al hebt bediend. Zeker als dit grote bekende bedrijven zijn. Vaak volstaat dan een logo. Social proof kun je ook laten zien door aan te geven hoeveel mensen de opt-in al hebben gedownload.

 

Tot slot

Een duidelijke landingspagina maken is gemakkelijker dan je denkt. Zorg voor de vaste onderdelen en je kunt aan de slag met je campagne. Wat voor campagne het ook is: Facebook advertenties, Adwords (SEA), e-mailmarketing. Zolang je landingspagina maar aansluit bij de belofte die je doet.

Heb je hulp nodig bij het maken en opzetten van je landingspagina? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.

 

 

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *