Infographic met alle specifieke kenmerken social media kanalen
Meer dan 100 feitjes die je nog niet wist over social media [infographic]
23 februari 2017
Korte instructievide Facebook archief downloaden
Hoe download je een Facebook archief?
9 maart 2017

Wat is de kracht van storytelling?

Wat is de grote kracht van storytelling? En wat zijn de belangrijkste verschillen met ‘gewone’ teksten?

Storytelling is een goed middel om klanten te bereiken en de conversie te laten stijgen. Een stukje tekstueel gereedschap waar elke marketeer, communicatiespecialist of copywriter dus gebruik van zou moeten maken. Wat is de grote kracht van storytelling? En wat zijn de belangrijkste verschillen met ‘gewone’ teksten?

 

Hoe werkt storytelling?

Verhalen vormden de essentie van de menselijke cultuurgeschiedenis. Die innige verbondenheid met het verhaal heeft ook invloed op ons brein. Een verhaal is namelijk gemakkelijk behapbaar, interessant en een effectief hulpmiddel voor het verwerken van informatie. Vooral lastige informatie wordt door onze hersenen gemakkelijker verwerkt als ze in de vorm van een verhaal is gegoten. We breken een verhaal namelijk onbewust op in kleinere stukken, waardoor het gemakkelijker te onthouden wordt. Bovendien roepen verhalen concrete voorstellingen en associaties op. Zo blijft een verhalende boodschap beter hangen dan bijvoorbeeld een puntsgewijze opsomming.

 

Beperkingen van traditionele marketingboodschappen

Traditionele marketingboodschappen hebben hun beperkingen. De digitalisering van de maatschappij heeft bijvoorbeeld gezorgd voor een zekere ‘communicatie-overload’. Technologie maakt het steeds gemakkelijker om content te plaatsen en te kopiëren. Het wordt daarom lastiger om met iets unieks voor de dag te komen dat de steeds korter wordende aandachtspanne van de moderne consument vasthoudt.

 

De voordelen van storytelling

Storytelling is een natuurlijke vorm van communiceren die nauw aansluit bij de menselijke belevingswereld. Maar in welke opzichten kan deze vertelvorm concreet bijdragen aan het verhogen van je bereik en conversie?

  • Verhalen scheppen ervaringen. En ervaringen maken een diepere indruk op de meeste mensen dan feiten of kille cijfers. Door een boodschap of ervaring te verpakken in een verhaal, wordt het gemakkelijker om mensen te raken.
  • Verhalen maken boodschappen uniek. Met een levendig verhaal over de ontstaansgeschiedenis van een bedrijf of product wordt het mogelijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Laat zien wat jouw bedrijf of merk zo uniek maakt!
  • Verhalen smeden een band. Een goed voorbeeld is de energiedrankenfabrikant Red Bull. Door actief te worden in diverse sporttakken, is het bedrijf erin geslaagd om een emotionele band te scheppen met potentiële klanten. De opmars van de jonge waaghals Max Verstappen wordt bijvoorbeeld rechtstreeks gekoppeld aan Red Bull Racing. De nog prille carrière van de Limburgse autosportheld leest als een jongensboek. Dit gegeven legt Red Bull geen windeieren, want op Coca-Cola na is er amper een drankje dat beter verkoopt.
  • Boeiende, fascinerende, opzienbarende en smeuïge verhalen verspreiden zich snel. Die ontwikkeling wordt nog versterkt door de stormachtige opkomst van social media. Vandaag de dag is het een koud kunstje om een verhaal te delen op Facebook en Twitter. Jouw verhalen belanden dus gemakkelijker dan ooit bij de juiste doelgroep.

 

Storytelling is zelden ver weg

Voor de goede verstaander is het effect van storytelling overal merkbaar. Veel onlinemarketeers en communicatiespecialisten verwerken de kracht van het verhaal dan ook in reclamecampagnes. Ze maken hierbij gebruik van een slim trucje. Hoewel het niet noodzakelijkerwijs zo is, veronderstellen onze hersenen dat er altijd een noodzakelijk verband in een verhaal schuilt. Daarom zijn we zo gevoelig voor reclames die een merk of product koppelen aan de bijzondere geneugten des levens. Denk bijvoorbeeld aan de Axe-reclames waarin een man wordt belaagd door hordes aantrekkelijke vrouwen of de spotjes van Nike waarin stervoetballers de hoofdrol spelen. De reclamemakers claimen geen directe oorzaak-gevolgrelatie, maar weten dat ons brein die klus wel klaart.

 

Een goed verhaal loont

Het is dus zeker de moeite waard om als ondernemer na te denken over een goed verhaal. Storytelling is een prima manier om jezelf te onderscheiden van de grauwe massa. Bovendien creëer je met een goed verhaal engagement en een meer persoonlijke band met de beoogde doelgroep.

 

Heb jij een goed verhaal?

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

10 Comments

  1. Avatar Gina schreef:

    Interessant artikel, Els. Vooral dat stukje over reclames waarbij onze hersens zelf oorzaak-gevolg verbanden gaan leggen heeft me aan het denken gezet. Eens kijken hoe ik dat kan vertalen naar mijn eigen advertenties…

  2. Avatar Henk schreef:

    Goed dat je dit brengt! Een echt en persoonlijk verhaal is minstens zo belangrijk dan een gelikte site. Je maakt het goed duidelijk.

  3. Avatar Joan schreef:

    Een helder verhaal en vooral mooi en aansprekend opgemaakt. De schrijfstijl is beschouwend, waardoor je herkent wat er met de inhoud wordt bedoeld: Goede voorbeelden van Red Bull/Max Verstappen en Axe/sexuele aantrekkingskracht, maar Els zelf niet terug te vinden is. Wat heeft jouw schrijfvaardigheid jou persoonlijk aan zakelijksucces opgeleverd? (die herkenning zou mij ‘hebberig’ maken).

  4. Avatar Johan Leeuwerke schreef:

    Duidelijk verhaal. Bekend (je hebt het al vaker gezegd ?), nu moet ik het nog in de praktijk brengen.

    • Avatar Els Vriese schreef:

      Hoi Johan, leuk dat je reageert en ook voor mij is er nog werk aan de winkel. Lees de terechte opmerking van Joan maar eens.
      Groet, Els

  5. Avatar Linda Hoorn schreef:

    Stof tot nadenken! Dank je Els

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *