ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
kies je de juiste tools voor jouw social media strategie?
Top 5 belangrijke tools voor social media
24 september 2018
De 4 belangrijkste elementen van een landingspagina
Wat is een landingspagina? De 4 belangrijkste elementen!
22 oktober 2018

Gastblog – De meest gebruikte fouten bij de SEA

SEA adverteren op zoekmachines.

Je hoort allerlei verschillende meningen over adverteren op zoekmachines: onwijze succesverhalen maar ook ondernemers die zonder resultaat staan na veel geld uit te hebben gegeven. Wat hebben deze ondernemers nu goed of juist fout gedaan? Graag neem ik jullie mee in de toepassing van het adverteren op zoekmachines (SEA).

 

Voor en nadelen van adverteren op zoekmachines

De toepassing van zoekmachine adverteren heeft zowel voor- als nadelen. Een van de belangrijkste voordelen van de toepassing van online Ads is dat je direct resultaat hebt, inzicht in je kosten en makkelijk je eigen budget kan aansturen. Een nadeel is als je stopt is je advertentie weg, maar ja je hebt dan ook geen kosten meer. Ondanks dat ik het over het voordeel van direct resultaat heb zijn er toch ondernemers die geen resultaat behalen uit adwords: “Hoe komt dat dan?”.

Dit zijn de meest voorkomende fouten welke ik dagelijks tegenkom bij het analyseren van SEA campagnes voor bedrijven:

 

  • Het overmatig gebruik van brede zoektermen

    Er zijn te veel of irrelevante zoektermen gebruikt die wel een raakvlak hebben met het onderwerp of product dat je graag in de markt wilt zetten. Hierdoor wordt je budget er snel doorheen geklikt. Gevolg: budget op en geen leads. Je kan dit eenvoudig voorkomen door exacte zoektermen te gebruiken of brede zoektermen met uitsluitingswoorden. Een combinatie hiervan is ideaal.

  • Focus je op een specifieke regio!

    Een andere fout die vaak voorkomt, is bijvoorbeeld heel Nederland nemen als doelgroep, terwijl je een regionale ondernemer bent. Stel je hebt je onderneming in Haarlem en je levert in een straat van 25 km aan je klanten. Dan wil je niet gevonden worden in Utrecht of Den Haag. Clicks die je in deze regio krijgt zijn letterlijk een verspilling van je budget.

  • Zet niet in op zoekwoorden waarop jij alleen zou zoeken

    Huh? Soms ben je beter af om op een oplossing te adverteren dan als de oplosser. Zo kan een klik waar gevraagd wordt naar een oplosser: “Advocaat Alkmaar” bijvoorbeeld wel €8,- per klik lokaal kosten tegen een bepaald probleem dat de advocaat kan voor je kan oplossen misschien wel €1,- per klik. 8 kliks vs 1 klik, dus 8 meer kansen op een offerte. Kijk ook bijvoorbeeld naar een iets specifiekere term: “Advocaat familierecht Alkmaar” deze is misschien wel veel goedkoper om op te adverteren en geeft meer gerichte bezoekers naar je website.

  • Gebruik de hele markt

    Zoals je misschien al hebt gemerkt, heb ik het niet over Google Adwords of Bing Ads. Ik maak geen onderscheid in beide zoekmachines. Als je het goed wil toepassen moet je het niet toepassen voor 85% of misschien 90%. Je mist misschien wel een heel belangrijk deel van je doelgroep. Stel je werkt in een Microsoft Cloud-based omgeving, dan is alles standaard van Microsoft: dus ook hun standaard zoekmachine: Bing. Mocht je voor B2B zoekmachine advertenties willen inzetten je zeker niet zo’n groep willen overslaan.

 

SEA toepassen?

Een goed bureau past dit allemaal al toe. Daarnaast zullen ze hameren op de toepassing van Extensies in de advertentie, de toepassing van gestructureerde data in je website en de toepassing van zoekmachine optimalisatie en content op je landingspagina’s om je prijs per klik lager te krijgen. Toch hoop ik niet dat je nu direct SEA toe wilt passen. Gezien SEA een biedveiling is, gaat de prijs per klik dan flink omhoog en moeten mijn opdrachtgevers meer betalen. Al kan het wel voor je eigen bedrijf een tijdelijke boost geven in je omzet!

 

Share
Robbert Vrijbloed
Robbert Vrijbloed
Robbert Vrijbloed is SEO Specialist bij Jacht.Digital Marketing, een digital marketing bureau met de focus op Zoekmachine Marketing. Zij werken voor zowel regionale als landelijke opdrachtgevers en hebben een diverse klantenbestand: cateraars, advocatenkantoren, opslagverhuurders, mediators, etc.

Interessant? Lees dan ook

Google Analytics automatisch per e-mail ontvangen? Volg deze stappen
19 mei 2022

Google Analytics automatisch per e-mail


Lees verder
Answerthepublic is een gratis online tool, die je zoektocht naar een lijst met SEO zoekwoorden een stuk gemakkelijker maakt.
18 februari 2020

Genereer een lijst met SEO zoekwoorden in luttele seconden


Lees verder
Hoe kom je achter de exacte kleurcode van iets wat je op je beeldscherm ziet?
1 oktober 2019

Hoe vind je de codes van een bepaalde kleur?


Lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips
minicursus copywriting - laat internet voor je werken met de juiste woorden
Laat internet voor je werken met de juiste woorden

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Volg ConMar op Facebook

https://www.facebook.com/conmarnl

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2022 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}