In 5 stappen adverteren op Facebook [infographic]
In 5 stappen adverteren op Facebook [infographic]
11 mei 2017
Uitgenodigd om het eerste exemplaar van Rouw is ❤️ werken in ontvangst te nemen. Een boek over rouw en nazorg met tips, gedichten, opdrachten en ruimte om een verlies van je af te schrijven.
Boekpresentatie: Rouw is…
22 juni 2017

Maak je onderneming zichtbaar met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) is een gratis dienst van Google die ondernemers in staat stelt om hun bedrijf voor het voetlicht te brengen door een bedrijfsvermelding aan te maken.

Er zijn natuurlijk diverse manieren om je bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Advertenties in gedrukte media, online-advertorials, sociale media en nieuwsbrieven zijn een paar veelgebruikte manieren. Wellicht minder bekend, maar zeker niet oninteressant, is Google Mijn Bedrijf. Wat is het en hoe werkt deze dienst? En welke concrete bijdrage kan Google Mijn Bedrijf leveren aan meer naamsbekendheid voor jouw organisatie?

 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) is een gratis dienst van Google die ondernemers in staat stelt om hun bedrijf voor het voetlicht te brengen door een bedrijfsvermelding aan te maken. Het is geen geheel nieuw platform, maar feitelijk een verbetering van een reeds bestaande tool. Mijn Bedrijf is namelijk een samenvoeging van de vroegere, onder Google+ vallende pagina’s ‘Bedrijf’ en ‘Lokaal’.

 

Hoe werkt het?

Door te zoeken binnen Google Mijn Bedrijf, kun je nagaan of jouw bedrijf al vermeld staat. Is dat het geval? Dan kun je de bedrijfsnaam verifiëren. Afhankelijk van de instellingen kan dat door een verificatiecode aan te vragen en deze te ontvangen op het zakelijke telefoonnummer dat bij Google bekend is. Een andere optie is een pincode die per post naar het bedrijfsadres wordt verstuurd. Komt je bedrijfsnaam niet voor in Google Mijn Bedrijf? Dan kun je via het kopje ‘Deze komen allemaal niet overeen’ je bedrijfsnaam alsnog toevoegen. Vervolgens is het een kwestie van de bedrijfsgegevens invullen en je persoonlijke Mijn Bedrijf-pagina volledig maken.

 

Bedrijfspagina

Bij het gebruiken van Google Mijn Bedrijf heb je de nodige keuzevrijheid. Als je bijvoorbeeld een (inter)nationaal opererend bedrijf hebt en niet per se bent gebonden aan een vaste locatie waar klanten je moeten vinden, is de Google-Bedrijfspagina de meest voor de hand liggende optie. Deze pagina is niet gekoppeld aan een specifieke plaats en doet dus weinig tot niets voor je lokale vindbaarheid. Voor freelancers en andere mensen met een flexibele werkplek is de bedrijfspagina zonder locatie vaak al voldoende.

 

Lokale pagina

Google Mijn Bedrijf biedt ook de mogelijkheid om een lokale pagina aan te maken. Een ideale en eigenlijk onmisbare optie dus voor een bedrijf dat zich ook sterk op de eigen regio of stad richt. In veel gevallen bestaat zo’n lokale pagina al wanneer het bedrijf is toegevoegd in Google Places. Wanneer de pagina er wel al is maar nog niet door jouw wordt beheerd, is het zaak om haar te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je eigen website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Heb je een bedrijf met meerdere vestigingen? Als het er tien of meer zijn, kunnen die zaken worden beheerd met een speciale tool voor bulkuploads. Zo worden alle afzonderlijke vestigingen goed vindbaar binnen Google.

 

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is dus een nuttige dienst die voor elke ondernemer het overwegen waard is. De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Google Mijn Bedrijf is de eerste bron waar de zoekmachine relevante gegevens vandaan haalt bij het weergeven van haar zoekresultaten.
  • Google Mijn Bedrijf is een relevant SEO-instrument. Recensies over jouw dienst of bedrijf worden bijvoorbeeld weergegeven in de Google-zoekresultaten. Als iemand zoekt op telefoonnummer en bedrijfsnaam, verschijnt het nummer van jouw onderneming groot in de zoekresultaten.
  • Je voert zelf de gegevens in en beheert ze ook eigenhandig. Op die manier bepaal je dus zelf de (lokale) vindbaarheid van jouw bedrijf. Bovendien is het helemaal aan jou om te kiezen welke gegevens wel of juist niet op de openbare bedrijfspagina worden getoond.

 

Is jouw bedrijf al zichtbaar op Google Mijn Bedrijf?

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

8 Comments

  1. Avatar Jessica Harmens schreef:

    Duidelijk. Ik ga gelijk kijken of ik nu al in googl sta.

    • Avatar Els Vriese schreef:

      Hoi Jessica, dank je wel voor je reactie en ben heel benieuwd. Mocht je nog vragen hebben, laat het vooral weten.
      Groet, Els

  2. Avatar Inez schreef:

    Goede tip! Ik ga gelijk aan de slag!

  3. Avatar Sander schreef:

    Dit maakt het allemaal weer een stuk overzichtelijker. Ik ga t direct even nakijken.

  4. Avatar Linda schreef:

    Vooral de tip om eerst te kijken of er al een vermelding is, is belangrijk. Ik kwam er onlangs achter dat mijn bedrijf 2x vermeld stond. En die Google had aangemaakt, bleek vaker gezien te zijn dan degene die ik ooit zelf had aangemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *