Waarom een gratis weggever op je site? De kracht van listbuilding
30 maart 2017In 5 stappen adverteren op Facebook [infographic]
11 mei 2017Je hoofd zit vol inspiratie en is helemaal klaar voor het schrijven van een nieuw artikel voor de website, nieuwsbrief of social media. De titel en headlinestructuur zijn misschien niet de eerste onderdelen van het verhaal die bij je opkomen. Toch zijn deze twee elementen onontbeerlijk voor het schrijven van een goede webtekst die wordt gevonden en gelezen. Waar moet je vooral op letten bij kiezen van pakkende titels?
De titel kan een tekst maken of breken
De titel van een blogtekst of bericht op social media wordt gemiddeld door 8 op de 10 bezoekers gelezen. Het aantal mensen dat zich ook de moeite neemt om ook daadwerkelijk het hele artikel door te lezen, ligt gemiddeld een stuk lager. Deze statistiek toont al aan hoe belangrijk een goede titel is. Gelukkig zijn er wel een aantal praktische tips die jou op weg kunnen helpen bij het maken van sterke titels en kopteksten voor een webtekst of nieuwsbrief.
Hoe-titels, stellingen en vraagstellingen
De eerste vraag die de lezer stelt bij een wervende of informatieve tekst luidt vaak als volgt: “Wat levert de geboden informatie mij op?” Geef de lezer dus een opvallende reden waarom hij juist jouw tekst moet lezen. Een goed voorbeeld van een dergelijke insteek zijn titels die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waarom’ en kopteksten die de vorm van een vraagstelling aannemen. De vraagvorm speelt namelijk actief in op de nieuwsgierigheid van lezers. En omdat mensen graag goede antwoorden krijgen op concrete vragen binnen hun interessegebied, is de kans groot dat een vragende titel of kop net de juiste prikkel is om verder lezen. Ook stellende titels (bijvoorbeeld ‘5 tips die zorgen voor meer bezoekers op je website’) werken vaak goed.
Nieuws, getallen en superlatieven
Titels en kopteksten die inhaken op actuele trends en het laatste nieuws scoren meestal goed. Verwerk interessant nieuws over jouw dienst, product of branche dus effectief in de headlinestructuur van de tekst. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat ook getallen vaak de aandacht trekken. Een getal in een titel suggereert namelijk dat een bericht op een website of de social media belangrijk is. Opvallend genoeg is het effect van getallen groter als ze zijn gespeld als cijfers. Vergelijkende tests tonen daarnaast aan dat ook superlatieven uitnodigen tot lezen. Gebruik superlatieven wel gedoseerd, anders kunnen titels en kopteksten al gauw overdreven en schreeuwerig overkomen.
Wees concreet
In het geval van kranten- of tijdschriftartikelen willen raadselachtige of dubbelzinnige titels nogal eens werken. Maar het doelpubliek dat de websites en social media afstruint of een nieuwsbrief tot zich neemt, bestaat voornamelijk uit een ander lezerstype. De digitale lezer is meestal op zoek naar concrete informatie en heeft de keuze uit honderden artikelen en blogteksten. Zorg dus voor concrete titels en kopteksten die meteen duidelijk maken waar jouw verhaal over gaat.
Probeer bondig te blijven
Hoewel titels en kopteksten die slechts bestaan uit een of twee woorden vaak niet concreet genoeg zijn, is het verstandig om ook niet te lang van stof te zijn. De essentie van een tekst moet terugkomen in titels en kopteksten en eigenlijk in een oogopslag waarneembaar zijn. Als de titel al een heel verhaal op zich vormt, is de kans groot dat de lezer snel afhaakt. Hou bij het maken van titels en kopteksten voor je blog of nieuwsbrief bij voorkeur een lengte van 3 tot 9 woorden aan.
Prikkel met een gewaagde titel
Gewaagde titels die opvallen, lezers aan het denken zetten, controverse creëren of een gevoel van urgentie oproepen doen het ook vaak goed. Een koptekst als ‘Zonder een eigen blog is je bedrijf ten dode opgeschreven’ trekt waarschijnlijk eerder de aandacht dan de titel ‘Waarom een blog voor je bedrijf wenselijk is’.
Afwisselen kan geen kwaad
Ook in het geval van titels en kopteksten geldt dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden. Een beetje experimenteren kan dan ook nooit kwaad. Pas de verschillende opties die hierboven zijn genoemd toe op je website, de social media en in je nieuwsbrief. Zo kom je er uiteindelijk vanzelf achter welke aanpak aanslaat bij de lezer.
Tip – Koop een paar roddelbladen!
Deze tijdschriften vliegen als zoete broodjes over de toonbank als de teksten een gevoelige snaar weten te raken. Maak gebruik van deze soms jeukende maar pakkende teksten. Teksten waaraan je wel moet krabben.
Mijn meest pakkende titel voor een nieuwsbrief was ooit: Hoe vaak doe jij het? Een artikel over hoe je Google Analytics automatisch per e-mail kunt ontvangen. Niet bepaald een sexy onderwerp al doet de titel anders vermoeden.
Wat was jouw meest pakkende titel ooit? Deel hieronder!
6 Comments
Schrijven blijft een mooi vak. Vol met uitdagingen en mogelijkheden.
Het is en blijft – net als vormgeven 🙂 – een vak apart en inderdaad vol met uitdagingen en mogelijkheden Sander.
Groet, Els
Nu kan ik een roddelblad kopen en zeggen dat het voor mijn werk is.
🙂
Hahaha, zo kun je het ook bekijken Jessica.
Groet, Els
“Hoe vaak doe jij het?” Zoiets ga ik binnenkort ook gebruiken! Bedankt voor de tips.
Graag gedaan Linda en ben benieuwd naar jouw titels.
Groet, Els