Dit is het beste tijdstip om te posten op social media
25 april 20197 redenen om je Instagram account zakelijk te gaan in zetten
13 juni 2019Er zijn zo veel verschillende soorten social media platforms. Ieder social media platform kent zijn eigen soort gebruikers, maar dat het er veel zijn is een feit. Anno 2019 heeft Facebook de drempel van 2 miljard gebruikers al gepasseerd. Twitter heeft meer dan 336 miljoen gebruikers. Ondanks dat Instagram pas in 2010 is opgericht, heeft het in die 9 jaar al meer dan 500 miljoen gebruikers op het platform verwelkomd.
Er is echt nog een platform. Een platform dat veel mensen links laten liggen, maar legio mogelijkheden biedt om in te zetten binnen een duidelijke online marketing strategie: Pinterest. Het platform zag in 2010 het levenslicht en heeft inmiddels meer dan 250 miljoen actieve gebruikers. Wil je het aantal bezoekers naar je blog te verhogen? Gebruik Pinterest!
Dus? Wat heeft Pinterest met mij te maken?
Een onderzoek van comScore heeft aangetoond dat Pinterest gebruikers meer én vaker geld spenderen, dan gebruikers van menig ander sociaal platform. Daar liggen voor jou als ondernemer de kansen en mogelijkheden. Ook is Pinterest een sterk visueel ingesteld platform. De afbeelding van de pin moet er voor zorgen dat iemand getriggerd is om te klikken. Ben jij of je doelgroep visueel ingesteld? Dan is dit platform het overwegen waard om in te zetten voor je bedrijf.
Onthoud dit:
- Een pin is 100x gemakkelijker te delen dan een tweet
- Iedere pin kan 2 paginabezoeken en 6 paginaviews genereren
- Ecommerce sites (webshops dus) zien hun omzet groeien, iedere pin kan 70 cent opleveren
- Eén pin heeft een ‘houdbaarheidsdatum’ van 1 week, een tweet slechts 24 minuten
(bron: bloggingwizard.com)
Wist je trouwens dat je Facebook foto’s ook kunt pinnen op Pinterest?
3 gemakkelijke strategieën om direct in te zetten
Voordat we in de strategieën gaan duiken een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je Pinterest gaat inzetten voor je onderneming.
Pinterest is heel niche gericht. Je kunt redelijk eenvoudig vinden wat je nodig hebt. Maak daar gebruik van als je met Pinterest bezig gaat.
Voorwaarden waar een pin aan moet voldoen:
- Waardevol – je wilt niet alleen meer bezoekers naar je blog, je wilt ook mensen helpen. Zorg dat de pins waardevol zijn, zodat mensen snel doorklikken.
- Gedetailleerd – voeg een duidelijke en korte beschrijving toe die aanzet tot klikken.
- Call to Action – voeg in die beschrijving oo een een heldere call to action toen “klik om meer te ontdekken” of “Moet je eens kijken…”
- Pin-waardige afbeeldingen – op Pinterest hebben afbeeldingen een bepaalde afmeting. Liever een lange afbeelding dan een brede. Onthoud dat veel gebruikers via een app op hun telefoon social media gebruiken. Tip, maak een verborgen afbeelding voor Pinterest.
- Geen gezichten – daar waar een gezicht op andere platforms de engagement verhoogd, haalt het op Pinterest de engagement naar beneden. Vermijd gezichten!
Strategie 1 – Pin op het juiste moment
Voor alle social media platforms is het tijdstip van posten van groot belang. Je wilt natuurlijk op een tijdstip een pin op je bord gooien wanneer de meeste potentiële klanten op Pinterest zitten. Zorg dat je weet wanneer je gebruikers online zijn. Dat kun je achterhalen door te kijken wanneer interactie is op een pin die je hebt gedaan. Avonden zijn altijd goed en in de weekenden zijn er ook veel gebruikers online.
Strategie 2 – Gebruik hashtags
De #hashtag. Daarmee voeg je extra waarde toe aan je pin. Omdat Pinterest zo niche gericht is, kun je door middel van je hashtag(s) sneller naar voren komen in de zoekresultaten. Pinterest gebruikt de #hashtag om op die manier voor de zoeker interessante pins te laten zien. Het is altijd goed om zoekwoord onderzoek te doen. Die zoekwoorden kun jij dan vervolgens weer gebruiken in de #hashtag bij je pin.
Strategie 3 – Voeg een PIN IT button toe op je website
Op je blog zelf is het een grote aanrader om een PIN IT knop toe te voegen. Daarmee maak je het voor je bezoeker gemakkelijk om een afbeelding (en daarmee een link naar jouw website) te pinnen op Pinterest. Werk je met WordPress dan is het nog gemakkelijker om dat toe te voegen. Er zijn hier plug-ins voor die je kunt downloaden en installeren.
Gebruik Pinterest en bundel krachten
De 3 strategieën die ik deelde zijn kleine simpele stappen die je kunt zetten om Pinterest in te zetten voor je onderneming. Voeg ze samen en je ontwikkelt voor jezelf 1 krachtige Pinterest strategie die je dagelijks kunt in zetten om het aantal bezoekers naar je blog explosief te verhogen.
Heb je hulp nodig bij Pinterest? Mail me je vraag of laat hieronder een reactie achter.