Korte instructievide Facebook archief downloaden
Hoe download je een Facebook archief?
9 maart 2017
De gratis weggever is een prima hulpmiddel om de interesse van nieuwe mensen te wekken en je e-maillijst op te bouwen.
Waarom een gratis weggever op je site? De kracht van listbuilding
30 maart 2017

Gastblog – Hoe zit het met uw ritmegevoel?

Een tekst die ritme bevat is een tekst die beklijft. Is een boodschap die doel treft, onthouden en doorgegeven wordt

Gastblog van tekstschrijver Berend Berlijn. Berend schrijft voor organisaties in de profit- en non-profit sector. Van brochures en jubileumboeken tot websites en digitale magazines. Een grote verscheidenheid, bijeengehouden door wat hij ziet als de kunst van het vertellen: het aanbrengen van ritme. Welke tekst je ook componeert, hij moet swingen en als muziek in de oren klinken. Pas dan valt hij op en blijft hij in het geheugen.

 

Hoe zit het met uw ritmegevoel?

Kent u de Ilias en Odysee van Homerus? Klassiek Griekse vertellingen, episch van inhoud en lengte. Nu studiemateriaal, in de oudheid spannende verhalen die tijdenlang doorverteld werden rond het kampvuur. Uit het blote hoofd en bijna in trance werd het literaire werk van de meester strofe voor strofe geciteerd.

De truc van het onthouden zat in de versstructuur, de zangerige maat van de Jambe die ritme bracht in de oratie. Een houvast voor de geest.

Waar gaat dit in hemelsnaam heen?, zie ik u denken, zoekend naar de betekenis van deze opening voor het maken van webteksten in de moderne tijd. Zou dat niet het onderwerp van deze column of ‘blog’ zijn?

Dat onbegrip, of zelfs irritatie, is al een positief effect van communicatie voor zover het de aandacht van de lezer vasthoudt. Zoiets is al moeilijk genoeg in de informatie-eeuw. Maar eerlijk gezegd is het niet eens mijn bedoeling. Ik wil wijzen op een krachtiger, onverwoestbaarder instrument voor goede teksten.

 

Ritme

Een tekst die ritme bevat, is een tekst die beklijft. Is een boodschap die doel treft, onthouden en doorgegeven wordt. Mijn stelling is dat communicatie niet alleen inhoud is, maar ook vorm. Ik kan alles zeggen over het belang om USP’s naar voren te halen, om de juiste zoekwoorden te herhalen, omdat het algoritme van Google je dan hoger in de ranking plaatst en je beter gevonden wordt. Allemaal waar. Niet de essentie.

Het gaat om ritme. De kracht van de dichterlijke herhaling (‘yes we can…’), het creëren van mooie tegenstellingen (‘het is vanzelfsprekend, maar niet natuurlijk…’), de afwisseling van korte en lange zinnen, van stelzinnen en vraagzinnen, het afgeronde verhaal van eindigen waarmee je begonnen bent. Klinkt lastig? Het begint met het herkennen van al die stijlkenmerken in deze column. Laat de verbeelding de vrije loop. Geloof me, er schuilt een Homerus in ons allemaal.

 

Let jij op het ritme in je teksten?

 

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

4 Comments

  1. Avatar Linda Hoorn schreef:

    Nee, eigenlijk niet..

    • Avatar Els Vriese schreef:

      Hoi Linda, dank voor je eerlijke reactie en je staat zeker niet alleen. Ook ik mag wel meer aandacht besteden aan het ritme. Groet en geniet van je dag, Els

  2. Avatar Jessica Harmens schreef:

    Nee bij mij ook nog niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *