Gastblog over de kosten van het maken van een video. Wat zijn de kosten en wat komt erbij kijken. Video is duur, toch?
Gastblog – Video is duur, toch?
11 april 2019
Gebruik Pinterest om je bezoekersaantallen te verhogen
Gebruik Pinterest om het aantal bezoekers naar je blog explosief te verhogen
9 mei 2019

Dit is het beste tijdstip om te posten op social media

Dit is het beste tijdstip om te posten op social media

Social Media is een fenomeen dat de afgelopen jaren explosief is gegroeid. En met de social media ook de specialisten en experts die je daarbij kunnen helpen. Social media is een verzamelnaam van alle sociale platforms die je maar kunt bedenken. De bekendste zijn Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. Dat wil niet zeggen dat je al deze media over één kam kunt scheren. Ieder platform vraagt om een eigen aanpak. Er zijn talloze zaken die je in de gaten moet houden bij de platforms. In dit artikel misschien wel de twee belangrijkste zaken: frequentie en het beste tijdstip om te posten op social media.

 

Hoe vaak plaats je een bericht?

De frequentie van berichtplaatsing verschilt per platform. Dat heeft ook te maken met de snelheid van een platform. LinkedIn bijvoorbeeld is gericht op zakelijke professional en is qua hoeveelheid berichten wat langzamer. Je frequentie pas je daarop aan. Twitter daarentegen gaat supersnel. Meer berichten op een dag om op het netvlies te blijven zijn dan ook onvermijdelijk. Hetzelfde geldt voor Facebook, Instagram en Pinterest. Facebook is de afgelopen jaren enorm gegroeid en op dit moment is Instagram aan het groeien. Het moment om daar op mee te liften.

 

Wat is het beste tijdstip om een bericht te plaatsen?

Het beste tijdstip om te posten op social media is afhankelijk van het moment waarop jouw doelgroep actief is op een bepaald platform. Op Facebook kun je in de statistieken achterhalen wat een piekmoment is en daarop kun jij het tijdstip van plaatsen op aanpassen. Onthoud dat alles valt of staat met de activiteit van jouw doelgroep. Dat achterhaal jij zelf het beste door je eigen feed op de verschillende platforms in de gaten te houden. Je eigen posts en de reacties daarop.

 

Dus?

Nu weet je nog niet zo veel. Toch? Je wilt harde data. Er zijn onderzoeken bekend die naar het beste tijdstip hebben gekeken. Hubspot heeft hier ook onderzoek (let op onderzoek naar USA activiteit) naar gedaan en daar is het volgende uitgekomen:

  • Facebook
    Op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag is de hoogste betrokkenheid. De tijdstippen om te posten liggen op 9 uur ’s ochtends en 1 en 3 uur ’s middags.
    Het is niet zo gek dat op donderdag en vrijdag de betrokkenheid stijgt. Mensen zijn blijer met het weekend in het vooruitzicht.
  • Twitter
    Woensdag is de beste dag voor Twitter. En de tijdstippen om te posten zijn 12 uur, 3 uur, 5 en 6 uur ’s middags. Je ziet dat dit rondom pauze tijden ligt.
    Twitter je voor je bedrijf, dan doe je dat het beste tijdens de uren dat je ‘open’ bent.
  • LinkedIn
    LinkedIn heeft zijn piekdagen op dinsdag, woensdag en donderdag. Het lijkt wel als of mensen op maandag en vrijdag met hun hoofd in het weekend zitten en pas tussen dinsdag en donderdag tot ‘leven’ komen. Beste tijd om te posten op LinkedIn is ’s ochtends vroeg, midden op de dag of aan het einde van de dag.
  • Pinterest
    Dit platform scoort hoog in het weekend. Door de week kun je ook posten, maar houd je dan bij een bepaald top onderwerp op een dag.
    • Maandag -> fitness
    • Dinsdag -> gadgets
    • Woensdag -> quotes
    • Donderdag -> outfits
    • Vrijdag -> Gif’s (je weet wel ultra korte filmpjes)
    Beste tijd om te posten is ’s avonds tussen 8 en 11 uur.
  • Instagram
    Voor Instagram zijn maandag en donderdag de beste tijd om te posten. En dan vooral tussen 8 en 9 uur ’s ochtends. Is het een video, dan kun je 34% meer interactie verwachten.

 

Exacte wetenschap?

Hoewel het met deze cijfers een exacte wetenschap lijkt, is het dat zeker niet. Zorg dat je inzicht krijgt in je eigen cijfers en je eigen interactie met je doelgroep. Je komt er dan vanzelf achter wat het beste werkt. Stort je ook niet op alle platforms tegelijk. Vraag je af wat je zelf plezier geeft, maar ook waar zit je doelgroep. Het heeft geen zin om een uitgebreide Instagram strategie in te zetten als het gros van je doelgroep op Facebook zit.

Bron: artikel Hubspot ‘The Best Time to Post on Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Google+ [Infographic]’ 

 

Ben je toe aan een social media strategie voor je bedrijf? Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op.

 

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *