NL Doet 2019 ConMar doet weer mee en geeft het Agathepark in Krommenie een steuntje in de rug.
NLdoet 2019 – ConMar doet weer mee!
28 februari 2019

Dé beste manier om te vragen om een LinkedIn aanbeveling

Dé beste manier om een LinkedIn aanbeveling te vragen

Wanneer je op iemands LinkedIn profiel komt, dan zie je direct heel veel informatie. Je kunt in de samenvatting lezen wat iemand doet en waar iemand heeft gewerkt. Ook op welke manier iemand actief is op LinkedIn en natuurlijk ervaring en opleiding. Allemaal valide informatie als je een profiel bekijkt, voordat je een connectie met iemand aan gaat. Je wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Een kopje dat mensen nog wel eens vergeten in te vullen is de Recommendations, of in goed Nederlands, de Aanbevelingen.

 

Een aanbeveling krijg je…

Natuurlijk weet je dat je een aanbeveling niet zelf in kunt vullen. Dat zou net zo iets zijn als de reclame van WC-eend (“Wij van WC-eend, adviseren WC-eend”), beetje ongeloofwaardig. Een aanbeveling krijg je van iemand anders. Iemand anders vindt wat jij doet of hebt gedaan zo geweldig, dat die persoon daar graag iets over wil zeggen. In die zin mag je een aanbeveling ook beschouwen als een cadeautje dat je krijgt. Een cadeautje dat je mag uitpakken en mag ‘showcasen’ op jouw profiel.

 

Waarom zou je een aanbeveling willen?

Een aanbeveling op je LinkedIn profiel is te vergelijken met een testimonial op je website over jouw product of dienstverlening. Internet staat er vol mee. Kijk alleen al op sites als Bol.com of Amazon.com. Bij allerlei producten staan reviews en testimonials. Zeg nou eerlijk, als jij op een site iets wil kopen, kijk jij toch ook eerst naar die testimoninals? Je wilt een zo breed mogelijk beeld hebben van het product, voordat jij er geld aan uit geeft. Liever geen kat in de zak, toch? Je kunt zelf nog zo enthousiast zijn over je bedrijf, je product en jezelf, het verkoopt nog beter als iemand anders dat is.

 

Maar hoe krijg je nou een aanbeveling?

Zoals ik al zei, een aanbeveling krijg je. Als je net begint als ondernemer en je hebt nog geen klanten, dan kan het lastig zijn om een aanbeveling te krijgen. NIET ONMOGELIJK, lastig. Met een beetje moeite kan het jou ook lukken om een aanbeveling te krijgen, ook als je nog geen klanten hebt. En ik ga je vertellen hoe.

 

Vraag om een LinkedIn aanbeveling

Kinderen die vragen… je hebt geleerd dat ze worden overgeslagen. Maar eigenlijk krijgen kinderen die vragen ALTIJD ANTWOORD. Maar het zit erin gebakken. Gevolg: we zijn het vragen verleerd. We durven niet, “de ander zal wel denken…”, straks gaan we naast onze schoenen lopen. Maar waarom niet vragen om wat je wilt? Nee heb je en ja kun je krijgen. Belangrijk is om over de vraag na te denken. Een simpel, “Wil je me een aanbeveling geven?”, kan bij sommige mensen werken, maar probeer het in te kleden. Refereer aan de dienst die je hebt geleverd of het product dat iemand heeft gekocht. Stel de vraag op zo’n manier dat iemand geen nee kan zeggen. Hieronder een paar voorbeelden van vragen die ik naar een connectie zou kunnen sturen over mijn dienstverlening, een LinkedIn training in dit geval.

 

LinkedIn aanbeveling – voorbeeldtekst 1

“Beste [naam connectie/klant], vorige week heb je training LinkedIn voor Ondernemers bij mij gevolgd. Daarin ben je actief aan de slag gegaan met je LinkedIn profiel. Je was zo enthousiast over de tips die ik je heb gegeven. En toen ik net nog op je profiel keek, zag ik dat je ze meteen hebt geïmplementeerd. Zou je voor mij een aanbeveling willen schrijven over de training? Je zou me er ontzettend mee helpen. Alvast bedankt!”

In deze vraag zit alle input verwerkt die de aangeschreven persoon kan gebruiken voor de aanbeveling. Je benadrukt je hulpvraag. Mensen willen niets liever dan iemand anders helpen.

Heb je nog geen klanten, dan kun je ook voormalige collega’s of werkgevers om een aanbeveling vragen. Natuurlijk zijn dat mensen met wie je het goed kon vinden en heeft je voormalig werkgever geen hekel aan je.

 

LinkedIn aanbeveling – voorbeeldtekst 2

“Beste [naam connectie/collega/werkgever], ik heb altijd met plezier met je samengewerkt. Wat ik zo fijn vond aan jou was je gedrevenheid om een deadline te halen. Je stond open voor feedback en was een fijne collega. Zoals je weet ben ik sinds [tijd periode noemen] voor mezelf begonnen. Heel spannend en uitdagend. Op LinkedIn wil ik mijn profiel graag zo compleet mogelijk hebben, zodat een potentiële klant nog gemakkelijker voor mij kan kiezen. Zou je voor mij een aanbeveling willen schrijven over X-project waar we vorig jaar samen aan hebben gewerkt? Je zou me er ontzettend mee helpen. Alvast bedankt!”

In deze vraag geef je je oud-collega eerst een compliment. Dit compliment kan de aanbeveler input geven. En je benadrukt wederom je hulpvraag. Voor een voormalig werkgever zou je de vraag iets moeten aanpassen, maar de essentie is hetzelfde.

 

Hoe vraag je een LinkedIn aanbeveling

Als je een contact om een aanbeveling wilt vragen, volg dan onderstaande stappen.

  • Klik bovenaan op je LinkedIn homepagina op het pictogram [Ik]
  • Selecteer [Profiel weergeven]
  • Ga naar het gedeelte Aanbevelingen
  • Klik op [Om een aanbeveling vragen]
  • Typ de naam van de connectie die je om een aanbeveling wilt vragen in het veld [Aan wie wilt u het vragen?]
  • Selecteer de naam in het keuzemenu dat verschijnt.
  • Vul de velden [Relatie[ en [Functie] op dat moment in
  • Klik op [Volgende]
  • Voeg een persoonlijk bericht toe door de tekst in het berichtveld aan te passen
  • Klik op [Verzenden]

Jouw netwerkcontact ontvang het verzoek als bericht en kan vervolgens actie ondernemen.

 

Let op bij het vragen om een aanbeveling

Ten eerste, ga er niet vanuit dat je een aanbeveling krijgt, als je erom vraagt. Het kan zijn dat iemand nee zegt. Wanneer iemand na een bepaalde periode nog niet heeft gereageerd, kun je overwegen het verzoek nogmaals te versturen. Ten tweede, een aanbeveling krijg je gemakkelijker als je ook aanbevelingen geeft. Ga niet klakkeloos aanbevelingen uitwisselen. Mensen kunnen zien wanneer je een aanbeveling hebt gegeven en wanneer je er een heb gekregen. Je kunt wel aanbevelingen uitwisselen, maar laat er een aantal dagen of weken tussen zitten.

 

Tot slot

Aanbevelingen zijn social proof. Dit is één van de principes van Cialdini. Je hebt sociaal bewijs dat je goed werk levert, anderen zijn immers tevreden over je. Nu je weet hoe je een aanbeveling moet vragen, is het wellicht ook gemakkelijker om een aanbeveling te geven. Ook dat kan de ander overtuigen om jou ongevraagd een aanbeveling te geven.

En… vergeet niet om een LinkedIn aanbeveling ook op je website te zetten; klanten vertellen…

 

Heb jij wel eens aan aanbeveling gegeven op LinkedIn?

 

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *