Leadpages is er om je te helpen via je website meer leads te genereren.
Leadpages conversie verhogende opt-in pagina’s
5 februari 2018
NLdoet 2018 – ConMar doet
19 februari 2018

In 3 stappen voldoen aan de nieuwe AVG

In 3 stappen voldoen aan de nieuw AVG

Als ondernemer, die werkt met e-mailadressen op een lijst, hoefde je het voorheen niet zo nauw te nemen met bijvoorbeeld een dubbele opt-in op je website of een privacyverklaring. Met andere woorden, iemand die zich inschreef op je lijst/nieuwsbrief hoefde je niet te vragen om zijn e-mailadres te bevestigen. Je hoefde ook niet op je site aan te geven wat je met de vergaarde gegevens zou gaan doen. Vanaf 25 mei worden de regels rondom de AVG een stuk strenger.

Vanaf 25 mei gaat in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving gelden. Dat betekent dat vanaf dezelfde datum in Nederland de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht is. Kortweg AVG. In het Engels bekend onder GDPR, General Data Protection Regulation.

De nieuwe wet geldt voor alle ondernemingen. Of je nu een groot concern bent of een ZZP’er, zodra je met persoonsgegevens werkt moet je voldoen aan de nieuwe AVG.

 

Kan ik nog wel een mail versturen?

Ja. De AVG maakt onderscheid tussen bestaande klanten en potentiële klanten.

De bestaande klant heeft al eens een product of dienst afgenomen. Deze klant mag je via mail, sms en app nieuwe aanbiedingen doen voor andere en soortgelijke producten.

Potentiële klanten zijn mensen die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of die een gratis e-book hebben gedownload. Deze persoon moet je expliciet toestemming vragen om aanbiedingen te mailen.

 

Hoe kan ik voldoen aan de nieuwe AVG als ondernemer?

  1. Zorg voor een Privacy Verklaring
    In deze verklaring, die vrij op je website te vinden moet zijn, staat alles wat jij gaat doen met de gegevens van je klant en potentiële klant. Op deze manier bestaat er geen twijfel over jouw gebruik van het verkregen e-mailadres.
  2. Uitschrijven
    Zorg ervoor dat onder iedere nieuwsbrief en mail die je verstuurd een link staat waarmee een persoon zich gemakkelijk kan uitschrijven. Het is noodzakelijk om ondubbelzinnig en transparant duidelijk te maken wat er met de persoonsgegevens gaat gebeuren.
  3. Dubbele opt-in invoeren
    Hoewel dit voorheen niet verplicht was en onder de AVG ook niet verplicht is, is het verstandig om te gaan werken met een dubbele opt-in als het gaat om het inschrijven voor een nieuwsbrief of downloaden van een gratis e-book of videoserie.
    Dat houdt in dat de inschrijver een e-mail krijgt waarin hij alsnog op een link moet klikken om toestemming te geven voor het gebruik van het e-mailadres. Die e-mail kun je direct gebruiken om aan te geven wat je in de toekomst met het e-mailadres gaat doen en je doet een verwijzing naar jouw privacy verklaring.

 

Hoe kom ik aan zo’n privacyverklaring?

Die kun je online vinden en zelfs online maken. Met een handige tool kun je zelf je privacyverklaring invullen, zonder dat je een advocaat nodig hebt om een ondubbelzinnig document samen te stellen. Via Veilig Internetten Privacyverklaring Generator kun je een privacyverklaring maken. Je doorloopt een aantal stappen en je maakt een privacyverklaring die is toegespitst op jouw bedrijf. Dus geen algemeen verhaal, maar een specifiek document waar de gebruiker (jij als ondernemer en de bezoeker van je website) zowel rechten als plichten aan kan ontlenen.

Denk van tevoren dus goed na wat je met de gegevens van een persoon wilt doen. Daar moet je specifiek toestemming voor vragen. De gebruiker heeft het recht om te weigeren. De gebruiker heeft ook het recht om gegevens in te zien, te wijzigen, te verwijderen en om gegevens over te dragen.

Wil je meer informatie, neem dan contact op of ga naar de website van Autoriteit Persoonsgegevens . Daar vind je alles over de AVG.

Voorkom boetes en informeer jezelf over de gevolgen van de AVG en hoe jij het binnen je eigen bedrijf op een transparante manier kunt invoeren.

Dit artikel is niet bedoeld om juridische beslissingen op te baseren. Raadpleeg voor jouw specifieke situatie altijd een expert.

 

Ben jij al bezig met de voorbereidingen om te kunnen voldoen aan de nieuwe AVG?

 

Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *